אסנת בוקופצר
                                     מטפלת ומנחה מוסמכת
                                     בדמיון מודרך, NLP, גשטלט
                                     טיפול בטראומה ותרפיית קו הזמן

054-4515075

חושים, דמיון מודרך ו - NLP
 

 
על החושים
 
החיים שלנו מנוהלים על ידי חמישה חושים - ראיה, שמיעה, חישה, טעם וריח.
הם אלה המנווטים את האינפורמציה מהחוץ פנימה. אלה מתגי ההפעלה שלנו.
אלה המעבירים את המידע מהסביבה החיצונית ומאפשרים לנו לקלוט ולפרש את המציאות הסובייקטיבית שלנו.
 
לכל אחד מאיתנו יש לפחות חוש משמעותי אחד, דומיננטי יותר משאר החושים, חוש המשפיע באופן משמעותי יותר, שמפעיל את הרגש שלנו, את האינפורמציה שאנחנו מקבלים.
 
רובנו רואים, אבל כאשר חוש השמיעה הוא דווקא החוש הדומיננטי שלנו מה שיפעיל אותנו, את התחושות, הרגשות שלנו, יכול להיות למשל קולו של אדם הנמצא מולנו. הטונציה, גובה הקול, או משפטים דומים שנחרטו בזיכרוננו בעבר, שנאמרו גם על ידי אנשים משמעותיים אחרים בחיינו והמנהלים את הבחירות בחיינו.
 
כאשר חוש הראיה הוא החוש הדומיננטי, מראהו של אדם הדומה לאדם אהוב או פחות. תמונת נוף של מקום המעלה בנו זיכרונות טובים או פחות, יפעיל את התחושות שלנו.
 
כאשר חוש הריח או הטעם דומיננטיים, יספיק משב ריח מסוים, או טעמו של מאכל ומייד נוצף בזיכרונות מימים אחרים, ואלה ישפיעו על מצב רוחנו לטוב או לרע.
 
גם לעוצמת התדר של החושים ולרגישות שלהם עלינו יש השפעה עצומה. פעמים רבות מבלי שאנחנו ערים לכך.
לכן עוצמת התדר או הדמיון שלו לתדר שאנו כבר מכירים היא זו שתגרום לנו לפתח תחושות לגבי האדם העומד מולנו לעיתים מבלי שנכיר אותו כלל. וכך נפתח פעמים רבות תחושות מוקדמות לגבי אנשים, או מקומות מסוימים, מבלי שאנחנו יודעים מה הפעיל את התחושה הזו. היא זו שתגרום לנו להרגיש ולהתנהל מבלי שנהייה מודעים ואז גם לא תהייה לנו שליטה על כך.
 
פעמים רבות חושים שבעבר היו פחות פעילים יהפכו למשמעותיים יותר במצבים מסוימים. לדוגמא: הורה טרי, חוש השמיעה שלו ישנה את התדר כדי להיות ערני לקולות או לתנועה של הרך הנולד. לפתע הוא יהיה מודע לקולות או תנועות הכי חלשות של הילד גם מחדר אחר. כך חוש השמיעה הופך דומיננטי כדי לאפשר שמירה מלאה.
 
לעומת זאת כאשר אנחנו נמצאים זמן רב במקום מסוים, מריחים ריח מסוים באופן קבוע, רואים דברים קבועים, שומעים טועמים או מרגישים, נוצרת דווקא הקהיה.
מנגנון ההישרדות שלנו דואג להפוך לאוטומט גירויי רקע מונוטוניים שאינם מספקים אינפורמציה משמעותית, וכך אנו יכולים לאבד אינפורמציות שונות או תחושות לגבי מצבים מסוימים.
 
במקביל, ישנם אנשים שפעמים רבות נגדיר אותם בעלי חושים מחודדים, לעיתים בגלל שחוש אחד שלהם פחות מפותח ואז חוש אחר מפצה אותם כדי ליצור איזון. אם נלך לדוגמא קיצונית עיוורים מפתחים חוש שמיעה רחב יותר מאשר אנשים רואים.
 
אך יש מקרים בהם אנשים מרגישים אי נוחות או מופרעים מעוצמת החוש שלהם.
אנשים הרגישים לגובה קול מסוים או לריחות מסוימים הגורמים להם להרגיש מוצפים, מוטרדים, מופרעים, רגישים לעיתים עד כדי כאב מעוצמת החוש.
תגובות יתר לחושים נקראות גם הגנות סנסוריות או רגישות חושית, והם נגרמים כאשר מגיבים למידע הנקלט בחושים כאילו הוא מידע המתריע על "סכנה".
 

שינוי והעצמה בעזרת דמיון מודרך ו -NLP
 
כאשר יש בידינו את האינפורמציה הזאת ואנחנו מודעים לה נוכל גם להרחיב את קשת ההזדמנויות שלנו, להעצים את עוצמת החוויה שלנו, להתחבר ליכולות ולמשאבים שלנו, וללמוד כיצד נוכל לרתום את החושים באופן מודע לטובתנו.
 
לשם כך נוכל להשתמש בהליכי דמיון מודרך ו -NLP  ובעזרתם לשלוט בעוצמת החושים שלנו.
 
לדוגמא כאשר אנחנו רוצים להשיג משהו משמעותי לחיינו, נוכל להעלות בעיני רוחנו רגע או זיכרון שבו השגנו משהו שמאד רצינו. כאשר אנחנו מתחברים לזיכרון או לרגע, נאפשר לעצמנו לחוות אותו כאילו הוא קורה כאן ועכשיו. נראה בפרטים את הרגע הזה ונעצים את צבעי הזיכרון. נעשיר אותו באינפורמציות. נשמע את הקולות או המילים שנאמרו באותו רגע, ואז נגביר את עוצמת הווליום בראשינו. נחווה את התחושות שהרגשנו באותו רגע ונעצים הכול, אפילו עוד יותר, כאשר אנחנו מתחברים לחוויה באופן מלא בשילוב כל חושינו.
 
היכולת שלנו להפוך את הרגע, או הזיכרון למשהו חי, עשיר ומשמעותי, תאפשר לנו לגלות גם את היכולות והמשאבים בהם השתמשנו באותו רגע. תחבר אותנו חזרה לחוויה, ומתוך כך תאפשר לנו למצוא בעצמנו את היכולות והעוצמות שלנו, כדי להשיג לעצמנו את מה שאנחנו רוצים.
 
דוגמא נוספת, אם נרצה לאפשר לעצמנו לחוות רוגע ושקט נוכל לעשות זאת כאשר נתחבר למקום, או לזיכרון בו חווינו בדיוק את הרוגע והשקט שאנחנו מבקשים. גם כאן ברגע שנחזק את הצבעים, נחדד את התמונה, נקרב אותה אלינו כדי שנוכל לחוות אותה בעוצמתה, נגדיל אותה, נאפשר לעצמנו חיבור מדויק לאותו רגע או מקום, כך נקבל בתוכנו בדיוק את מה שאנחנו מבקשים.
 
לעומת זאת, אם אנחנו דווקא רוצים להרחיק מעצמנו זיכרון או חוויה המשפיעים עלינו, מפירים את שלוותינו, מונעים מאיתנו להשיג דברים. נוכל לעשות פעולה הפוכה ובעזרת השימוש בחושים נרחיק מאיתנו את התמונה או הזיכרון למרחק, נקטין, נהפוך את צבעיו לשחור לבן, ננמיך את עוצמת הווליום, נשתיק אותו לגמרי, או נשנה אותו לקול שיצחיק אותנו.
 
פעולות אלה מאפשרות להחליש את עוצמת החוויה, להרחיק אותה מאיתנו ומכאן לשנות את האופן בו היא משפיעה עלינו.
 
וכך כאשר אתם משתמשים בכלי הדמיון המודרך ו -NLP  אתם מוזמנים להשתמש בכל החושים שלכם, לראות בעיני רוחכם את האקולייזר הפנימי שלכם, כזה עם מתגים, ולכם יש את השליטה המלאה על מתגים אלה, בעזרתם פשוט תעלו או תורידו את המתגים בדיוק לגובה שיאפשר לכם להמשיך בחייכם באופן הנכון והמתאים לכם ביותר.  
    • אסנת בוקופצר 
      מטפלת ומנחה מוסמכת, מאסטר בדמיון מודרך, 
      NLP, גשטלט, טיפול בטראומה ותרפיית קו הזמן.

      bukofzer@015.net.il
    • 054-4515075
       
לייבסיטי - בניית אתרים