אסנת בוקופצר
                                     מטפלת ומנחה מוסמכת
                                     בדמיון מודרך, NLP, גשטלט
                                     טיפול בטראומה ותרפיית קו הזמן

054-4515075

טראומה, טיפול וחזרה לחיים
 
ההחלטה שלי לעבור התמחות בטיפול בטראומה בעזרת כלי ה-NLP ודמיון מודרך, נעשתה לאחר שהבנתי במהלך לימודיי שהחוויה הטראומתית, הן הנפשית והן הגופנית, העשויה להיות חד-פעמית או חוזרת ונשנית, העלולה להתלוות לטראומה גופנית או לקרות בזכות עצמה, פוגעת בעוצמה באופן מודע ולעיתים גם באופן לא מודע באיכות החיים, בהגשמת חלומות והשגת יעדים, בתפקוד, בתקשורת, בניהול מערכות יחסים, בחיים שלווים ומאושרים של הנפגע.
החוויה הטראומתית עלולה לשנות את חייו של הנפגע באופן מהותי ולמנוע ממנו חיבור למעגל החיים, כמו גם השתתפות מלאה בחייו הוא.
 
הטראומה הנפשית נגרמת כאשר החווה אותה חש תחושת פחד עז, תחושת חוסר ישע לנוכח כוחות חזקים יותר, אובדן שליטה, סכנת הישרדות או הכחדה.  התגובה הטראומטית מופעלת כאשר הנפגע אינו יכול להלחם, לברוח, או שאין כל תועלת בכל פעולה שיעשה כיוון שאיבד תחושה של שליטה, קשר או משמעות בחייו.

טראומה יכולה להיווצר מסוגים שונים של אירועים, ביניהם: התעללות מינית/נפשית, תאונות, מלחמה, אלימות, אונס, גילוי עריות, פעולות טרור. כמו גם אובדן של אדם משמעותי, אובדן עבודה, רכוש, מחלות, הפלה, לידה קשה, תקווה ועוד.

תופעות פוסט טראומטיות (PTSD) יכולות להופיע באופנים שונים כמו:

חרדות, דיכאון כרוני, ריקנות, כעס/ זעם בלתי נשלט, הכחשה, הפרעות שינה, קשיים בריכוז, דריכות ומתיחות. חוויה מחדש של האירוע הטראומטי באופן פיזי או נפשי, ממש כאילו הוא קורה שוב ושוב, כאשר דימויים, זיכרונות, רעשים וריחות שהיו בפועל בזמן התרחשות הטראומה שבים ותוקפים את הנפגע, תחושת חוסר ישע ותקווה, שינוי בתחושת הזמן, הימנעות או ניתוק מוחלט מרגשות, תחושת זרות וניתוק, חוסר הנאה מפעילויות והימנעות מהן. עייפות מתמשכת, קשיים ביחסים אינטימיים ובתקשורת אישית ובין אישית, בושה, אשמה, האשמה עצמית, תחושת בדידות, ועוד. 

חשוב לציין בהקשר לתופעות המופיעות כאן, שלעיתים אנשים מדחיקים לחלוטין את חווית הטראומה ואינם זוכרים דבר, או אינם מגדירים/מודעים לחוויות מסוימות כחוויות טראומטיות. לכן במידה ומופיעות מספר תופעות הרשומות כאן במשך החיים ופוגעות במהלך התקין שלהם, ניתן לטפל בנושא גם ללא צורך בזיכרון ממשי.


טיפול  בטראומה בכלי ה-NLP ודמיון מודרך

השלב הראשון בתהליך טיפול בטראומה הוא הבנת המטופל שרק הוא יכול לחולל  את הריפוי וההחלמה בתוכו, מכיוון שבהתהוות הטראומה הוא נותק ממקור העוצמה, הכוח והמשאבים. רק השבתם לחייו והעצמתם תאפשר תהליך שיקום.
משערת שמי שחווה טראומה השולטת ומנהלת את חייו יקשה עליו להתחבר כרגע לאמירה מסוג זה, אולם חשוב להבין שרק ממקום בו המטופל מחזיר לידיו את השליטה המחודשת בחייו, רק אז ניתן יהיה לעשות את השינוי. 

העבודה עם נפגעי טראומה בעזרת הליכי ה-NLP ודמיון מודרך, מאפשרת הבנה שהם עשו את הדבר הנכון והמתאים ביותר ברגע הנתון, שהפעילות, המחשבות, או הרגשות שלהם אינם ההוויה שלהם כיוון שהינם זכים וטובים ללא דופי. אין בתוכם אויבים פנימיים ומאחורי ההתנהגות/תגובות/תחושות שלהם הייתה כוונה חיובית עבור עצמם בזמן הנתון.

הטיפול בטראומה בעזרת הליכי ה-NLP ודמיון מודרך, מאפשרת שינוי ללא צורך בהצפה חוזרת ונשנית של הזיכרונות הישנים והכאב הרגשי הכרוך בהם.

בעזרת הליכי ה-NLP  ודמיון מודרך מגייסים ומנתבים את אותן אנרגיות עצומות שיצרו את הסימפטומים של הטראומה להשגת למידה, ריפוי ושליטה מחודשת בחיים.

לסיכום: דרך העבודה בעזרת כלי ה-NLP ודמיון מודרך, הייחודיות לטיפול בטראומה, ניתן לנקות את הזיכרונות הטראומטיים המודעים והלא מודעים. לגבש ולאחסן מחדש זיכרונות, כך שיאוחסנו בצורה שונה מבעבר וישלפו בעתיד בצורתם החדשה באופן המתאים והמעצים ביותר. כמו גם, הקטנת הפער שבין המצוי לרצוי. חשוב לציין ששינוי המפות המנטאליות בהכרח משנה גם מחשבות, רגשות והתנהגות ולכן משנה גם את מבנה החוויה.

בסיום העבודה המשותפת מקבל המטופל חזרה גם שליטה לחייו, בחייו. כמו גם חיבור מחדש למרכז הפנימי, העצמת המשאבים והיכולות, והובלה אל בריאת עתיד משמעותי, תוך חיזוק והעצמת משאבי הכוח, השליטה, האופטימיות  והתקווה בחייו.

כמטפלת ב-NLP, דמיון מודרך, תרפיית קו הזמן ומתמחה בטיפול בטראומה, אימצתי לחיי את אחד הטקסטים המשמעותיים ביותר שאמר נלסון מנדלה, ציטוט שחשוב שכולנו נתלה מעל מיטתנו כדי שנוכל להזכיר אותו לעצמנו כל בוקר כשאנחנו פותחים את היום: 

"הפחד העמוק ביותר שלנו הוא לא שמא אנחנו חלשים מדי.
הפחד העמוק ביותר שלנו הוא שאנחנו בעלי עוצמה שמעל לכל שיעור.
זה האור שבנו – לא האפלה שבתוכנו המפחידה אותנו יותר מכל.
אנו שואלים את עצמנו איזו זכות יש לי להיות מבריק, יפהפה, מוכשר ואהוב ?
למען האמת, איזו זכות יש לך לא להיות ?
אין שום דבר נאור בלהצטמק, כדי שאחרים לא ירגישו חסרי ביטחון.
ככל שניתן לברק שלנו להאיר, אנחנו מעניקים בלי מודע רשות לאחרים לעשות כמונו.
ככל שנשתחרר מהפחדים שלנו, נוכחותנו תשחרר אחרים מפחד." (נלסון מנדלה).
    • אסנת בוקופצר 
      מטפלת ומנחה מוסמכת, מאסטר בדמיון מודרך, 
      NLP, גשטלט, טיפול בטראומה ותרפיית קו הזמן.

      bukofzer@015.net.il
    • 054-4515075
       
לייבסיטי - בניית אתרים