אסנת בוקופצר
                                     מטפלת ומנחה מוסמכת
                                     בדמיון מודרך, NLP, גשטלט
                                     טיפול בטראומה ותרפיית קו הזמן

054-4515075

  דמיון מודרך - מאפשר את השינוי


מאז ומעולם התייחסו אנשי רוח ופילוסופים לדמיון כאל אחד המרכיבים המשמעותיים, בעלי ההשפעה והשינוי הגדולים ביותר בחיינו.

אלברט איינשטיין אמר: "דמיון חשוב יותר מידע. ידע - מוגבל. דמיון - אינסופי".

אפיקטטוס: "לא הדברים כשלעצמם מחרידים את האדם, אלא כפי שדמיונו מתאר אותם".

פרנקלין רוזוולט: "בני אדם אינם שבויים של גורלם, אלא רק של דמיונם."

אוסקר ווילד: "עקביות היא מקום המפלט האחרון של חסרי הדמיון".

היכולת שלנו לרתום את הדמיון לטובתנו, מאפשרת לנו לעשות שינויים משמעותיים בחיינו, לפתח ולפתוח את הצדדים היצירתיים שבנו, להתחבר אל השאיפות והחזון שלנו, להתעצם, לגדול, להתפתח ולהגשים את החלומות והמטרות שלנו
בחיים.

כפי שציינתי במאמרים קודמים שלי, דמיון הינו הכוח המדמה. היכולת ליצור במחשבה דברים שנדמה לנו שאינם במציאות, כמו רעיונות, מחשבות, המצאות, תחושות, יכולות ועוד.

הדמיון הינו תהליך הכרתי, בו אנחנו מרגישים וחווים מאורעות שנדמה לנו שאינם קשורים ישירות למציאות סביבנו. אך האם זה באמת כך?

את החיים אנחנו חווים דרך חמשת החושים העוברים עיבוד במוח.


במחקרים מדעיים רבים שנעשו בנושא הדמיון, נמצאו מאפיינים זהים בחיווט החשמלי במוח האדם בשעה שהוא מדמיין.

מכאן ברור היום שכאשר אנשים מדמיינים בעזרת ובשילוב חמשת החושים שלהם במלוא עוצמתם, המוח רושם את הפעילות כאילו היא קרתה באמת.

אז מה יותר נכון מאשר לרתום ידע זה כדי לאפשר לעצמנו את השינויים שאנו מבקשים בחיינו.

מרכיבי הדמיון

טיפול ויצירת שינויים בחיים בעזרת דמיון מודרך משלבים בתוכם את הנשימה וחמשת החושים, ומאפשרים להעלות מחשבות, תכנים, דפוסים ותבניות לא מודעות למודעות, כמו גם מתרגלים את שליטת המוח על תפקודים גופניים.

הנשימה הינה תהליך ביולוגי הקשור לקליטת חומרים מהסביבה לשם הפקת אנרגיה, פעולה ותגובה הדדית בין הגוף, השכל, הרגש והרוח.

הרי כולנו מודעים לעובדה שבלי אוויר נוכל לשרוד בקושי מספר דקות, וכמו שאומרים אם אין נשימה הנשמה יוצאת.

נשמה היא הגשר בין הגוף והנפש, בין המודע לתת המודע, המבטאת את יכולתו של האדם להתבונן בעצמו ובעולם, להיות במצב של מודעות סביבתית, בשילוב הערכים המשמעותיים בחייו אותם הוא מסוגל להשליך על ה"מציאות" החיצונית ואו ה"מציאות" הסובייקטיבית שלו.

חמשת החושים, ראיה, שמיעה, תחושה, טעם וריח, הם אלה המאפשרים לנו לקבל מידע. בעזרתם אנו קולטים גירויים, מסרים, תחושות, קולות, מראות, הן מהסביבה החיצונית ואו הפנימית שלנו.

את המידע שאנו מקבלים אנחנו מפרשים, מארגנים, מעדכנים, התוצאה הינה התגובה, ושוב או החוצה, או פנימה.

החושים משמעותיים להישרדות, בעזרתם נמצא מזון, בני זוג, נתקדם, ניזהר, נרגיש, נאתר.

במהלך הדורות החושים התפתחו והם מספקים לנו מידע שימושי ומאפשרים תקשורת עם יצורים חיים אחרים.

ראיה - האור נושא את המידע הרב ביותר, לכן שליש מן המוח האנושי מגורה על-ידי מסרים ויזואליים זו גם הסיבה שחוש הראייה אצל רבים מאיתנו הוא המפותח ביותר.

שמיעה – הינו החוש השני המפותח ביותר, זו גם הסיבה שהתקשורת בין בני האדם הינה משמעותית. התקשורת מתבצעת בין היתר על ידי השפה שהיא גם הבסיס המהותי של המחשבה והתרבות האנושית.

חוש המישוש/חישה - מאפשר לנו להרגיש חום וקור, כאב, רטיבות, הגנה, למידה. מקשר ופותח את האדם לעולם החיצון.

חוש הטעם והריח - משולבים בדרך כלל אחד עם השני. בעזרתם אנחנו מאתרים מזון, מזהים רעב, נזהרים. יש לציין שחוש הריח הוא החוש הקדום ביותר ואולי זוהי גם הסיבה שהוא החוש המפעיל ומעורר זיכרונות באופן החזק ביותר.

אצל אנשים החסרים אחד מהחושים כמו עיוורים/חרשים מתפתח ומתעצם חוש אחר באופן משמעותי כדי שיוכל למלא את תפקודיו של החוש החסר.

עכשיו כאשר אנחנו מבינים שחמשת החושים הם אלה המפעילים אותנו ומנהלים את מערך הרגשות/מחשבות/תחושות בתוכנו, נוכל לאפשר לעצמנו לעשות שימוש באינפורמציה זו כדי להעצים, להגשים ולהרגיש את חיינו באופן המתאים לנו ביותר.

השימוש בדמיון

ועכשיו, תנו לעצמכם עוד דקה מזמנכם, התרווחו, קחו נשימה עמוקה וראו בעיני רוחכם את המקום שאתם הכי אוהבים להיות בו. מקום המאפשר לכם להרגיש רגועים, מאושרים, שקטים, תוכלו לעשות זאת בעיניים סגורות או פתוחות, בדיוק איך שמתאים לכם. התבוננו על כל פרט ופרט במקום הזה,על הצבעים שלהם. אתם גם יכולים להחליט ולהעמיק צבע כזה או אחר שיהיה חזק יותר, אתם גם יכולים לקרב או להרחיק פרט מסוים החביב עליכם במיוחד, להחליט האם את יושבים, עומדים או מסתובבים. מאפשרים לעצמכם להעצים את המראות והצבעים.

ועכשיו הוסיפו למראה את השיר/מוסיקה, או קולו של מישהו האהוב עליכם, גם פה ניתן להגביר את הקול, להוסיף גם וגם, להתאים את העוצמה, לכוון כאילו זו מערכת הסאונד שלכם.

ועכשיו הוסיפו את התחושה במקום, האם יש רוח, אוויר, טמפרטורה, מגע, אפשרו לעצמכם לחוש את האווירה והמגע, להתחבר לתחושה.

ועכשיו, אתם גם יכולים להוסיף ריח שאתם אוהבים במיוחד, או טעם של מאכל, או משקה שמתאים למקום.

וכאשר אתם נמצאים במקום הזה הכול כך אהוב/משמעותי/מרגיע/משמח ואתם רואים, שומעים, מרגישים, ואולי גם מריחים וטועמים. בדקו איך אתם מרגישים. מן הסתם אתם מרגישים כרגע הרבה יותר רגועים ושמחים ואולי אפילו יותר מרוכזים.

וכל זה מבלי שהיינו פיסית במקום. השימוש בדמיון מודרך מאפשר לנו לחוות חוויה במלוא חושינו. להעביר למוח שלנו את האינפורמציה כאילו אנחנו רואים, עושים, חווים, מרגישים חוויות מעצימות, מחשבות חיוביות, הגשמה של רצונות, חלומות, תקוות ועוד. המוח המקבל את האינפורמציה שאותה אנו חווים, מפעיל את המעגלים הנוירולוגים ואו מייצר מעגלים נוירולוגים חדשים וכך מאפשר לנו להרגיש מצוין, להרגיש רגועים, להרגיש בטחון, להרגיש עוצמה, להרגיש אהבה, להרגיש תקווה. ליישם, לעשות, ולהגשים את מה שאנחנו מבקשים לעצמנו בחיינו
.

    • אסנת בוקופצר 
      מטפלת ומנחה מוסמכת, מאסטר בדמיון מודרך, 
      NLP, גשטלט, טיפול בטראומה ותרפיית קו הזמן.

      bukofzer@015.net.il
    • 054-4515075
       
לייבסיטי - בניית אתרים